Technický poradca
Index nosnosti a kategória rýchlosti
Index nosnosti (LI - Load Index)
Je to číslo určujúce maximálnu nosnosť pneumatiky pri rýchlosti určenej kategórie rýchlosti za daných špecifických podmienok.
Li
|
kg
|
LI
|
kg
|
LI
|
kg
|
LI
|
kg
|
LI
|
kg
|
||||
50
|
190
|
65
|
290
|
80
|
450
|
95
|
690
|
110
|
1060
|
||||
51
|
195
|
66
|
300
|
81
|
462
|
96
|
710
|
111
|
1090
|
||||
52
|
200
|
67
|
307
|
82
|
475
|
97
|
730
|
112
|
1120
|
||||
53
|
206
|
68
|
315
|
83
|
487
|
98
|
750
|
113
|
1150
|
||||
54
|
212
|
69
|
325
|
84
|
500
|
99
|
775
|
114
|
1180
|
||||
55
|
218
|
70
|
335
|
85
|
515
|
100
|
800
|
115
|
1215
|
||||
56
|
224
|
71
|
345
|
86
|
530
|
101
|
825
|
116
|
1250
|
||||
57
|
230
|
72
|
355
|
87
|
545
|
102
|
850
|
117
|
1285
|
||||
58
|
236
|
73
|
365
|
88
|
560
|
103
|
875
|
118
|
1320
|
||||
59
|
243
|
74
|
375
|
89
|
580
|
104
|
900
|
119
|
1360
|
||||
60
|
250
|
75
|
387
|
90
|
600
|
105
|
925
|
120
|
1400
|
||||
61
|
257
|
76
|
400
|
91
|
615
|
106
|
950
|
121
|
1450
|
||||
62
|
265
|
77
|
412
|
92
|
630
|
107
|
975
|
122
|
1500
|
||||
63
|
272
|
78
|
425
|
93
|
650
|
108
|
1000
|
123
|
1550
|
||||
64
|
280
|
79
|
437
|
94
|
670
|
109
|
1030
|
124
|
1600
|
Kategórie Rýchlosti (SS - Speed Symbol)
Je maximálna rýchlosť, pri ktorej môže pneumatika niesť hmotnosť určenú indexom nosnosti za daných špecifických podmienok. Symbol kategórie rýchlosti u pneumatík pre osobné a nákladné automobily je určený veľkými písmenami.
Symbol |
L
|
M
|
N
|
P
|
Q
|
R
|
S
|
T
|
U
|
H
|
V
|
W
|
Y
|
ZR
|
Max. rýchlosť [km/h] |
120
|
130
|
140
|
150
|
160
|
170
|
180
|
190
|
200
|
210
|
240
|
270
|
300
|
>240
|
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Montáž pneumatík
Montáži pneumatík je treba venovať z bezpečnostných dôvodov mimoriadnu starostlivosť a mal by ju preto vykonávať len riadne zaškolený pracovník. Používajte vždy len diskové kolesá predpísanej veľkosti, v perfektnom technickom stave, t.j. mechanicky nepoškodené, zbavené zvyškov hrdze a v prípade oceľových kolies ošetrených aj ochranným náterom.
V prípade montáže nových plášťov použite súčasne aj nový bezdušový ventil alebo novú dušu. Bezdušové plášte (Tubeless) montujte vždy len na ráfiky s bezpečnostným prevedením profilu dosadacej plochy (napr. typu HUMP).
Tlak vzduchu pri montáži (tzv. 'dosadací tlak') môže dosiahnuť až 150 % najvyššej tabuľkovej hodnoty, nesmie však presiahnuť 350 kPa.
Pri montáži bezdušových pneumatík musia pätky plášťa prekonať profil HUMP. Tlak po prekonaní tejto prekážky by nemal prekročiť 350 kPa, inak hrozí nebezpečenstvo prasknutia pätkového lana.
Namontovanú pneumatiku nahustenú na predpísaný prevádzkový tlak je treba dynamicky vyvážiť.
Pred montážou nových pneumatík na vozidlo doporučujeme ďalej skontrolovať a prípadne nastaviť všetky prvky geometrie podvozku a pokiaľ je to nutné dovyvážiť kolesá priamo na náprave. Doporučujeme rovnako dôsledne dodržiavať použitie ochranných hlavičiek ventilov, hlavne kovových, ktoré chránia ventil proti vnikaniu nečistôt a následnej netesnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používať prvých niekoľko sto kilometrov jazdy pri nižších prevádzkových rýchlostiach - dôjde tak ku stabilizácii povrchu behúňa, čo sa priaznivo prejaví vyššou životnosťou plášťa.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Opotrebenie pneumatík
Pretože hĺbka dezénu pneumatík sa v priebehu užívania znižuje, brzdná dráha vozidla hlavne na mokrej vozovke je podstatne dlhšia. Nebezpečenstvo aquaplaningu (t.j. straty kontaktu vozidla s vozovkou v dôsledku vodného stĺpca medzi pneumatikou a povrchom vozovky) sa preto zvyšuje u pneumatík s malou zvyškovou hĺbkou dezénovej drážky. Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je preto nanajvýš dôležité včas vymeniť ojazdenú pneumatiku za novú, t.j. dokedy zvyšková respektíve bezpečnostná hĺbka drážky nie je menšia ako 1,6 mm.
Úroveň minimálnej bezpečnostnej hĺbky drážky signalizujú tzv. indikátory opotrebenie, čo sú výstupky na dne drážok vysokých tiež 1,6 mm.
Rovnomerné opotrebenie behúňov všetkých pneumatík na vozidle predlžuje ich životnosť, zvyšuje tak ekonomiku prevádzky a prispieva i k vyššej bezpečnosti premávky. Hlavne u vozidiel s predným náhonom doporučujeme preto zámenu pneumatík z prednej nápravy na zadnú a naopak v určitých pravidelných intervaloch (napr. po najazdení 5 000 km) pri zachovaní zmyslu otáčania kolies.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Poškodenie pneumatík
Väčšina poškodenia pneumatík vzniká v dôsledku nesprávneho tlaku vzduchu. Preto doporučujeme kontrolovať tlak v pneumatikách každé dva týždne. Pri jazde sa tlak v pneumatikách vplyvom deformačnej práce plášťu zvýši. Toto je normálny fyzikálny jav, preto tlak nesmie byť za žiadnych okolností upravovaný.
Stály a vyvážený štýl jazdy je pre pneumatiky prospešný. Prudká akcelerácia a športový spôsob jazdy 'brzda-plyn' životnosť pneumatík výrazne skracujú. Podobne aj extrémne bodové namáhanie napr. pri rýchlom nábehu na prekážku môže byť príčinou vzniku poškodenia (často i skrytého) alebo úplného zničenia pneumatiky. K tomuto druhu poškodenia prispieva mimo vysoké rýchlosti aj prehusťovanie pneumatík.
Taktiež podhusťovanie príp. preťažovanie vedie k rýchlejšej únave kostry, intenzívnemu opotrebenie behúňa a teda aj k predčasnému vyradeniu plášťa z prevádzky.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Starnutie pneumatík
Starnutie pneumatík je dlhodobý proces, ku ktorému dochádza v dôsledku zložitých fyzikálno chemických pochodov za prítomnosti kyslíka a ozónu. Negatívne ovplyvňuje prevádzkovú spôsobilosť plášťa.
Pneumatiky staršie ako 10 rokov môžu byť preto používané len v prípade, že boli už predtým prevádzkované normálnym spôsobom. V žiadnom prípade by nemali byť používané nejazdené plášte po tejto dobe skladované.
Starnutím trpia hlavne pneumatiky používané na karavanoch v dôsledku dlhotrvajúcich prevádzkových prestávkach a tým aj jednostranného zaťaženia. Tieto by mali byť vymieňané po 6, najneskôr 8 rokoch.
Náhradné pneumatiky špeciálnej konštrukcie staršej 6 rokov nemožno používať v bežnej cestnej premávke, ale len v prípade nutnosti na dojazd.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Základné rozmery pneumatík
![]() |
|
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Značenie plášťa na bočnici
1 ochranná značka BARUM, názov výrobca a jeho sídlo
1a obchodné značenie výrobku
2 označenie rozmeru plášťa
3 86 = index nosnosti, T = kategória rýchlosti
4 označenie dezénu plášťa
5 RADIAL - plášť s radiálnou konštrukciou kostry
STEEL - nárazník z oceľového kordu
TUBELESS - bezdušové prevedenie plášťa (TUBE TYPE - prevedenie plášťa a duší)
6 T1 - označenie a poradové číslo formy
7 najvyššia nosnosť pneumatiky v kg (lbs) a najvyššie dovolené hustenie pneumatiky v kPa (psi)
8 DOT - Department of Transportation
HW - kód výrobcu
FB - kód rozmeru
295 - dátum výroby 29 = týždeň, 5 = rok, = dekáda 1990-1999
9 materiál kostry plášťa a skutočný počet vložiek v oblasti boku a behúňa
SIDEWALL 1PLY RAYON - oblasť boku 1 vložka RAYON
TREAD AREA - oblasť koruny
10 E8 = homologizovaný znak a číslo zeme (ČR) podľa EHK 30
020457 = pridelené schvaľovacie číslo
11 odolnosť behúňa proti opotrebeniu v percentách
12 veľkosť súčiniteľa adhézie A, B, C
13 odolnosť proti dynamickej únave A, B, C
14 indikátor opotrebenie (Tread Wear Indicators - TWI)
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Merné jednotky, definície pojmov
Šírka pneumatiky je vždy uvádzaná v mm, nasledujúci priemer ráfiku je v palcoch. Štandardné rozmery sú teoretické hodnoty platné pre novú pneumatiku, šírka je vzťahovaná na hladkú bočnicu, vnútorný priemer na stred behúňa. Maximálne rozmery sú skutočné hodnoty nahustenej nezaťaženej pneumatiky vrátane nárastu, ale s vylúčením dynamických deformácií. Šírka je maximálna povolená šírka plášťa namontovaného na merný ráfik vrátane výstupkov na bočnici. Vnútorný priemer je maximálny povolený priemer. Statický polomer je vzdialenosť osy rotácie nepohybujúcej sa pneumatiky od opernej rovinnej podložky rovnobežnej s osou rotácie pneumatiky pri predpísanom radiálnom zaťažení a hustení. Odvalený obvod pneumatiky je dráha odvalená pneumatikou na Hustenie pneumatiky je udávané v kPa a platí pre rýchlosť do 160 km/h. |
|
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Všeobecné pojmy
Diskové koleso
nerozoberateľné koleso zostávajúce z ráfiku a disku
Ráfik
časť kolesa, na ktorú sa nasadzuje plášť
Disk kolesa
časť kolesa, ktorá je spojovacím prvkom medzi hlavou kolesa a ráfikom
Okraj ráfiku
časť ráfiku, ktorá zaisťuje bočnú operu pre pätku plášťa
Dosadacia plocha
časť ráfiku, na ktorej je usadená pätka plášťa (u bezdušových ráfikov je súčasťou tejto plochy tzv. bezpečnostný profil zabraňujúci zošmyknutiu pätky plášťa z ráfiku)
Prehĺbenie
časť ráfiku umožňujúcu montáž a demontáž plášťa cez okraj ráfiku
Zális
vzdialenosť roviny súmernosti ráfiku od dosadacej plochy disku; podľa konštrukcie kolesa môže byť kladný, záporný nebo nulový
Menovitá šírka ráfiku
vzdialenosť roviny súmernosti ráfiku od dosadacej plochy disku; podľa konštrukcie kolesa môže byť kladný, záporný nebo nulový
Menovitý priemer ráfiku
priemer ráfiku v palcoch meraný v oblasti dosadacej plochy pätky plášťa
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Opravy pneumatík
Opravárenstvo pneumatík je z hľadiska bezpečnosti prevádzky činnosť veľmi náročná a zodpovedná, preto by ju mal vykonávať vždy len špecialista.
Vyhláška č. 102/95 Sb. ukladá, že na plášti musia byť všetky poškodené miesta trvalo opravené. Je preto neprípustné používať duše do neopraveného bezdušového plášťa ako náhradné riešenie.
Tesniace opravárenské spreje nedoporučujeme používať pre trvalé opravy, ale vždy len na dojazd, rovnako ako opravy bez demontáže plášťa z ráfiku za použitia špeciálnych predvulkanizovaných upchávok.
Opravy poškodenia zasahujúcich nárazník alebo kostru je treba previesť metódou vulkanizácie za tepla alebo za studena po predchádzajúcej podrobnej prehliadke a úprave poškodeného miesta plášťa. Každá oprava by mala byť prevádzaná čo možno najskôr po vzniku poškodenia, inak môže dôjsť (hlavne pri plášťoch s oceľovým nárazníkom) k rozšíreniu poškodenia alebo aj k zničeniu plášťa v dôsledku vnikajúcich nečistôt a vlhkosti.
Prerezávanie plášťov pre osobné automobily je zakázané.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Skladovanie pneumatík
Spôsob skladovania
Pneumatiky na diskoch sa skladujú poskladané na sebe alebo zavesené. Pneumatiky bez ráfiku sa skladujú postavené vedľa seba (viď obrázok). Aby však nedochádzalo k deformáciám takto uskladnené pneumatiky, doporučuje sa cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočiť. V každom prípade sa doporučuje pneumatiky po sezóne pred namontovaním na voz nechať znovu prevážiť v servisu.
Správne skladovacie podmienky
Skladovanie plášťov a duší je treba prevádzať v tmavých, suchých a chladných miestnostiach bez prievanu. Nadmerné vystavovanie slnku, teplu a prievanu týmto výrobkom škodí a je príčinou predčasného starnutia, ktoré sa prejavuje vo forme drobných trhlín na povrchu pryže. Plášť a duša nesmie ďalej prísť do kontaktu s produktmi ropného pôvodu (ako sú napr. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), ktoré spôsobujú, že pryž sa stáva hubovitou a stráca svoje elastické vlastnosti vulkanizátu.
Náš Tip
Pokiaľ nemáte vhodné skladovacie priestory, nechajte si uskladniť pneumatiky v našom servise, kde Vám garantujeme správnosť uskladnenia Vašich pneumatík a zaistíme Vám tak ich maximálnu životnosť. Viac informácií o službe uskladnenia sezónnych pneu tu.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Voľba pneumatík a diskových kolies
Pneumatiky pre daný typ vozidla určuje vždy výrobca vozidla v spolupráci s výrobcom pneumatík, pričom je prípustné používať pneumatiky s vyššími kategóriami rychlostí, napr. 'H' miesto 'S'. Rovnako tak je povolený aj vyšší index nosnosti, napr. 82 miesto 80. Pri zmene plášťa za iný rozmer je treba dodržať zákonné predpisy, t.j. zmena musí byť zaznamenaná v technickom preukaze vozidla.
Optimálne jazdné vlastnosti vozidla možné dosiahnuť len s pneumatikami rovnakého druhu. To znamená, že na vozidle môžu byť (s výnimkou núdzového dojazdu) súčasne použité len pneumatiky rovnakého rozmeru a konštrukcie, pričom na rovnakej náprave môžu byť tzv. rovnaké pneumatiky (t.j. pneumatiky rovnakého rozmeru, konštrukcie, druhu dezénu a značky). Konstrukciou osobných plášťov v tomto prípade je myslená konštrukcia diagonálna, radial-textil (kostra i nárazník sú z textilných kordov) a radial-steel (kostra - textilní kord, nárazník - oceľový kord). Vzájomná kombinácia plášťa týchto konštrukcií na vozidle nie je dovolená. Ďalšie podrobnosti viď Vyhláška Ministerstva dopravy o schvaľovaní technickej spôsobilosti a technických podmienkach prevádzky cestných vozidiel na pozemných komunikáciách č. 102/95 Sb., § 37.
V prípade zimných pneumatík M+S doporučujeme z bezpečnostných dôvodov používať tieto vždy na celom vozidle, nielen na jednej náprave. Vzájomnou kombináciou zimných pneumatík s letnými možno akceptovať len v prípade, kedy zvyšková hĺbka drážky zimného dezénu < 4 mm, t.j. hranica, kedy zimná pneumatika stráca svoje špeciálne zimné vlastnosti.
Zmena plášťov si vyžaduje veľmi často aj zmenu diskových kolies. Preto aj voľbu diskových kolies je treba prevádzať podľa doporučení výrobcu a ich zmenu rovnako zaznamenať v technickom preukaze vozidla.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Zaťaženie verzus rýchlosť
Pre stanovenie minimálnej možnej veľkosti pneumatiky pre dané vozidlo je nevyhnutná znalosť maximálne prípustného zaťaženia náprav a konštrukčnej rýchlosti vozidla. U pneumatiky je potom maximálna nosnosť vyjadrená indexom nosnosti a rýchlosť kategóriou rýchlosti.
U pneumatík rýchlostnej kategórie 'V' doporučuje ETRTO pri rýchlosti nad 220 km/h nasledujúce zníženie nosnosti (viď tabuľka 'Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosť).
Pri uhle odklonu kolesa v rozmedzí 2° až 4° sa nosnosť znižuje o 5 % na každý stupeň. Toto zníženie nosnosti je možné kompenzovať zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnosť pneumatík v dvojmontáži je 1 ,85 nosnosti pneumatík v jednomontáži.
Zvýšenie nosnosti až o 10 % oproti tabuľkovým hodnotám je povolené rovnako u pneumatík používaných na karavanoch alebo prívesných vozíkoch s max. prevádzkovou rýchlosťou do 100 km/h. Základné hustenie sa v tomto prípade zvyšuje o 20 kPa.
Nosnosť pneumatík pre osobné automobily možno zvýšiť iba u vozidiel, ktorých maximálna rýchlosť neprekročí 60 km/h a za predpokladu, že bude súčasne zvýšené i hustenie podľa tabuľky 'Maximálna rýchlosť verzus zvýšenie nosnosti'.
Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosti
Maximálna rýchlosť vozidla (km/h) |
Index rýchlosti (zaťaženie pneumatiky v %)
|
|||
H
|
V
|
W
|
RZ
|
|
210
|
100
|
100
|
100
|
100
|
220
|
97
|
100
|
100
|
|
230
|
94
|
100
|
100
|
|
240
|
91
|
100
|
100
|
|
250
|
95
|
100
|
||
260
|
90
|
100
|
||
270
|
85
|
100
|
||
280
|
95
|
|||
290
|
90
|
|||
300
|
85
|
Maximálna rýchlosť vozidla (km/h) |
Zvýšení nosnosti
(%) |
zvýšení huštění
(kPa) |
60
|
10
|
10
|
50
|
15
|
20
|
40
|
25
|
30
|
30
|
35
|
40
|
25
|
42
|
50
|
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.
Značenie oceľových diskov
Príklady niektorých označení veľkostí kolies
• 5 1/2 J x 14 H2
Ide o ráfik s hĺbkovým prelisom, široký 5,5 palca, s pätkou typu J, priemerom ráfiku 14 palcov a chrbtami v prevedení "Double-Hump".
• 5,50 B x 14 CH
Tu máme znovu ráfik s hĺbkovým prelisom, šírkou 5,5 palca, avšak s pätkou typu B, priemerom 14 palcov a chrbtami v prevedení "Combinations Hump".
• 14 x 5 1/2 J H2 x 45
To je rovnako ráfik s hlbokým prelisom, šírkou 5,5 palce, pätkou typu 3, priemerom 14 palcov a chrbtami v prevedení "Double-Hump". Ako dodatkový údaj je tu ešte uvedený zális.
V prípade nejasností získate ďalšie informácie v našej predajni vo Vašej blízkosti.